Myśl z korzyścią dla siebie!

Wyróżniony Myśl z korzyścią dla siebie!

To, na czym koncentrujemy swoją uwagę, zależy tylko od nas. Ludzie sukcesu myślą o tym, czego chcą i jak to osiągnąć. Natomiast Ci, którzy sukcesu nie odnoszą, myślą o tym, czego nie chcą w swoim życiu i kogo za to winić. Nasze myśli są kreatywne i tworzą naszą przyszłość. Wszystko, co nas otacza, było pierwotnie czyjąś myślą, którą ktoś zdecydował urzeczywistnić. Myślenie o negatywnych rzeczach zabiera nasz cenny czas, który możemy poświęcić na konstruktywne myślenie, dlatego ważne jest zarządzanie swoją uwagą świadomie, skupiając ją na tematach dla nas ważnych. O sposobach na opanowanie mądrego i racjonalnego myślenia, które pomaga osiągnąć upragniony cel, opowiada książka Anny Skoczylas „Co jest dobrego, w tym, czego jeszcze nie widzę? Sposób myślenia skutecznych zespołów”.

Ćwiczenia (myślenia) czynią mistrza

Racjonalne myślenie wzmacniające naszą odporność psychiczną to na szczęście umiejętność, której można się nauczyć i którą można rozwijać każdego dnia. Jak nieraz udowodniły badania prowadzone przez neurologów na ten temat, np. to autorstwa Jeffrey’a Schwartz’a z 2002 roku, w którym brali udział taksówkarze z Londynu, na anatomię mózgu dorosłego człowieka wpływają nie tylko elementy jego obwodów, ale żądania, jakie stawia mu jego użytkownik.

Podobnie jak ćwiczysz swoje ciało, ćwicz swój sposób myślenia. W obu przypadkach budujesz mięśnie, które dadzą Ci siłę. (…) Doświadczenie, które było moim udziałem, utwierdziło mnie w przekonaniu o tym, jak wielką moc ma nasz umysł, gdy skupia uwagę na właściwych rzeczach i jak ważne są w naszym życiu relacje z drugą osobą – mówi Anna Skoczylas.

Krytyka szyta na miarę

Myślenie krytyczne polega na realistycznej ocenie możliwości intelektualnych. To racjonalny sposób podejścia do rzeczywistości, ukierunkowany na określony cel i nastawiony na rozwój. W takim podejściu bierzesz odpowiedzialność za rezultaty działania. Z natury mamy jednak predyspozycje nie do reakcji racjonalnych, a szybkich reakcji emocjonalnych. By osiągnąć taką umiejętność jak myślenie krytyczne, należy przede wszystkim planować sposoby osiągnięcia celu z realną oceną własnych możliwości i pragnień oraz zawsze przewidywać plan awaryjny. Danie sobie prawa do błędu oraz akceptacja tego, że nie na wszystko mamy wpływ to również ważna cecha myślenia krytycznego.

Zgoda na emocje

Na nasze myślenie niewątpliwy wpływ mają emocje, których wyróżniono 6 podstawowych, a wśród nich te, nie do końca przez nas akceptowane i lubiane. Emocje, czy są dobre, czy złe, pełnią rolę „systemu alarmowego”, którego celem jest dbanie o nasze ciało oraz potrzeby fizyczne i duchowe. Dlaczego warto je docenić?

– Nie każda emocja może nam się podobać, ale niesie ona za sobą dobrą intencję dla naszego życia i bezpieczeństwa. Dzięki ich odczuwaniu otrzymujemy motywację, umiejętność budowania relacji, zdefiniowania ważnych dla nas informacji czy zdolności zapamiętywania wspomnień. Emocje należy zaakceptować, ponieważ jeśli je nadmiernie przeżywamy, może wytworzyć się konflikt wewnętrzny prowadzący do zaburzeń i chorób somatycznych – opowiada Anna Skoczylas.

Nie martw się na zapas

Gdy negatywnych emocji jest za wiele, nasze myślenie przestaje być krytyczne. Pojawiają się spore problemy z realizacją osiągnięcia celu. Na przykład smutek osłabia wydajność, pogarsza samopoczucie i zmniejsza koncentrację. Nadmierne zamartwianie się, wywoływane wyobrażalnymi lękami, jest częstym objawem depresji, która w 2020 roku stała się drugą najczęstszą chorobą na świecie. 

– Istotne jest, by wiedzieć, jak odróżniać stres od lęku, co to jest strach oraz jak samemu sobie pomóc. Strach ma konkretną przyczynę, którą jest konkretne niebezpieczeństwo. Lęk to dyskomfortowy stan psychiczny, który jest tworem naszej wyobraźni. Stres natomiast ma dwie postacie: di-stres, który jest szkodliwy, pozbawia energii oraz eu-stres, który nas motywuje i czyni gotowymi do podjęcia większego wysiłku – podsumowuje Anna Skoczylas.

Samo posiadanie wiedzy i narzędzi nie wystarczy, by zaszła zmiana w naszym myśleniu. Świadome i systematyczne ich wykorzystywanie zbliża do jej osiągnięcia. Krytyczne myślenie, akceptacja własnych emocji i radzenie sobie z tymi negatywnymi to jedne z punktów nauki prawiwdłowego myślenia. Umiejętność zmiany nieracjonalnych myśli, rozprawienie się z przeszłością (z bolesnymi przeżyciami) oraz myślenie pytaniami to kolejne metody, które przybliżą Cię do poczucia szczęścia i odnoszenia sukcesów. O nich wszystkich możesz dowiedzieć się z książki „Co jest dobrego w tym, czego jeszcze nie widzę? Sposób myślenia skutecznych zespołów”, która oprócz praktycznej wiedzy przedstawia ćwiczenia wspomagające nabywanie nowych umiejętności.